Sladká včelka Mája

Vítejte ve světě výjimečných lidí s velkým snem. Pojďme si popovídat o dvou dámách, které i když mají rozdílné cesty, jsou spojeny stejným cílem. Obě se totiž rozdávají těm druhým a vytvářejí úsměvy na tvářích. Obě jsou hvězdami.

Herečku Aťku Janouškovou nejspíš není nutné představovat. Úplně postačí, když se řekne  Včelka Mája, a její nezaměnitelný úsměv, a především hlas každého z nás vrátí zpět do dětských let. Když jsem si poprvé telefonoval s Vlastičkou (tedy Aťkou), nemohl jsem se zbavit dojmu, že je to všechno jenom trik a já vůbec na konci signálu nemám dospělého člověka, ale že stal se zázrak a já si vyprávím s pilnou včelkou, která stále drží ochrannou ruku nad Vilíkem. Požádal jsem tedy Aťku o možnost natočení krátkého rozhovoru. V očekávání, že tato dáma už nebude mít čas a hlavně chuť se s někým cizím setkat, natož seznamovat, jsem byl předem smířen s odmítnutím. Místo toho mi dokázala, že věk neznamená hození flinty do žita! Uběhlo několik dní a já zvoním na zvonek u vstupních dveří a v doprovodu své kamarádky přinášíme dort v podobě Máji. 

Malá, však velmi elegantní Aťka absolutně rozesmátá s plamínky v očích otevírá dveře a vítá nás, jakoby šlo o dlouholeté přátelství. Usedneme ke kávě a chlebíčkům a povídáme si opravdu úplně o všem. Jaké bylo dětství, o mužích a také o rodičích a vše plyne jako voda. Při otázce, zda mohu používat jméno Vlasta je mi opáčeno: "ale kdepák pane redaktore, jakápak já jsem Vlasta" a opět nádherný zvonivý smích. Včelka Mája měla kolem 105 dílů a mě zajímá, proč by se nedalo pokračovat? Aťka však říká rezolutně, že ne. "Víte, já pro dabing potřebuji ten kontakt s ostatními! Dřív se ve studiu sešla skvělá parta lidiček a já se na ně mohla dívat a pokud se něco zkazilo, tak se prostě jelo znovu. Dnes už se tam ani nepotkají a to by nebylo nic pro mě." Musím podotknout, že v krásném a útulném bytečku této skvělé herečky se cítím jako u babičky a po celou dobu vyprávění mi běží hlavou, zda se sem budu moci zase někdy vrátit, protože to vše kolem tak krásně hřeje u srdce. Snažím se, aby celé natáčení mělo spíše kamarádskou atmosféru a nešlo o natočení a honem rychle pryč, aby to nebylo jako bulvár. V další fázi se dozvídám, že má-li si vybrat zda káva anebo čaj, pak rozhodně čaj. Sladké či maso, pak určitě masíčko :-) Aťka vzpomíná, že se jednoho dne rozhodla brát svou výšku jako něco zvláštního, prý těch "normálních" je mnoho. Vše kolem si přizpůsobila a nikdy se nepotkala s posměchem, naopak lidé jsou k ní vstřícní dodnes. Její očka jezdí po krásném barevném dortíku, o kterém přemýšlí, jak si ho schovat a všem ho dávat na odiv. Bylo těžké vysvětlit, že sladká Mája se opravdu musí sníst a že uchovávat ji by nebylo dobré, vždy se při tom v očích Aťky ukázal stesk, že přece nemůže svou kamarádku sníst. Pomalu přecházíme k vyprávění si o cukrárně MOJAMI, která se nachází v Měšicích u Prahy a ruce, které toto dílko vytvářeli, patří Monice Fyrbachové. Jak vysvětluje spolumajitelka Jana Nachtigalová, název cukrárny vznikl z počátečních písmen jmen těchto dam a zbytek je dotvořen francouzskou inspirací. 

Jana si vždy přála mít nádhernou cukrárnu a kavárnu, kterou by navštěvovalo mnoho lidiček ve stylu šarmantních francouzských elegánů. Pánové a dámy zajdou na čaj, kávičku, něco sladkého či slaného, přitom si přečtou noviny,popovídají o životě a domů si odnesou ten svůj oblíbený zákusek. Jak mnoho společného se tady vytváří mezi Janou, Monikou a Aťkou že? Když přicházím do cukrárny MOJAMI rovnou  podotýkám, že složenina názvu mi tak úplně nesedí! MOnikaJAna MY jako obě se společnou myšlenkou a úsilím, pak by tedy název měl končit ypsilonem, ne? Byl jsem opraven, že zapomínám na Francii a tedy s podobností slova Monami. Ach jak mnou cloumá nevědomost :-) Omlouvám se a usedám ke stolečku, kde mám připravenou skvělou kávu a nádherné zákusky. Kdo asi prozradil, že jsem neskutečně na sladké? V této interiérově krásné cukrárně dokážou potěšit opravdu skvělou kávou značky Arabica a tedy v této kávě nenaleznete žádný poměr Robusty. Jak jsem zjistil, tak kávovník arabský (Coffea arabica) a Kávovník statný (Coffea canephora) jsou dvě odrůdy z nichž ta první je kvalitnější a vyhledávanější ve všech zemích. Jana mi prozradila, že v cukrárně si můžete dát i slané zákusky. Víte co jsou to "Quiche"? (čti kyše). Jde o takové buď malé či velké košíčky s různorodou náplní, například maso nebo sýr či brokolice. K čaji si však můžete dát také chlebíčky a spoustu dalších dobrot ze slaného království v nabídce. Protože mým největším zájmem  je sladké, napadlo mě, že pokud zvládají i 3D dorty, proč bych si nemohl objednat například "krávu". Už jsem stačil i vymyslet, že by Monika spala venku ve stanu a vytvořila toto zvíře i na velké travní ploše. Má otázka sklidila velký smích, ale já byl pln představ mít tak velké sladké dílko jen pro sebe:-) Protože se Monika vyhýbá mikrofonům a oku kamery, povídám si i dál jen s Janou a ke svému údivu zjišťuji, že divadelní prkna této ženě nejsou rozhodně cizí. Hraje ochotnické divadlo a bere to jako úděl, který ji naplňuje štěstím a pohodou. Jana sebe samu označuje jako herečku na prknech venkovských, ale můj názor je, že pokud někdo dělá své poslání srdcem, není vlastně takový rozdíl mezi profíkem a amatérem, nakonec kolik je dnes profíků, kteří nám přinášejí jen vztek, že!? Taková však Jana není, dokonce si zahrála roli Libuše a pak hups do autorské dílny, kde vzala post houby smradlavky.Venku už je tma, přichází druhé loučení. Uvědomuji si, jak mě obě dnešní návštěvy moc obohatily. Zjistil jsem, že každý z nás něco umí a pokud si nedáme od ostatních přesvědčit, že naše sny jsou jen hrady z karet, podaří se naplnit duši svou i duše svých blízkých naplníme něčím opravdu krásným a hodnotným .Nemusí se přece o každém psát v novinách, nemusí každý jezdit v limuzíně, a přesto každý může mít svůj velký dar a velký sen. Pro tuto chvilku si zapněte nějaký příběh včelky Máji, a pak vyrazte do ulic směr návštěva cukrárny MOJAMI. Třebas přijde i ...

Luboš Zemanec ;o)

( Video s Aťkou a Janou )  

Autor: Thomas Aligher | úterý 2.2.2016 8:30 | karma článku: 10,18 | přečteno: 421x
  • Další články autora

Thomas Aligher

Máte v rodině talent?

6.4.2024 v 14:47 | Karma: 0

Thomas Aligher

Královna bílého srdce...

28.2.2023 v 15:28 | Karma: 0

Thomas Aligher

Káčo, ještě prosím lítej!

5.11.2021 v 17:37 | Karma: 3,63

Thomas Aligher

EL-DÉ-EN

18.1.2020 v 15:53 | Karma: 2,80

Thomas Aligher

Odběr krve

11.6.2019 v 8:15 | Karma: 0

Thomas Aligher

Jak jsem čistil hlavu ( den 1.)

3.2.2018 v 12:45 | Karma: 11,57

Thomas Aligher

Ledový Sen

14.12.2017 v 12:12 | Karma: 7,23

Thomas Aligher

Mikulovský kraj

26.11.2017 v 14:40 | Karma: 14,00

Thomas Aligher

Lidské chyby

4.4.2017 v 13:15 | Karma: 16,18

Thomas Aligher

Náš Český poklad Aťka

20.3.2017 v 16:45 | Karma: 16,65

Thomas Aligher

Josef Lada

17.12.2016 v 11:15 | Karma: 22,49

Thomas Aligher

Advent a jeho tradice

29.11.2016 v 9:00 | Karma: 10,79

Thomas Aligher

Hana nebo Carmen?

24.10.2016 v 9:00 | Karma: 10,75

Thomas Aligher

Vltavo, Vltavo

14.10.2016 v 9:00 | Karma: 8,60

Thomas Aligher

Sny

10.10.2016 v 9:00 | Karma: 6,95

Thomas Aligher

Mládí nebo stáří

3.10.2016 v 9:35 | Karma: 16,40
  • Počet článků 141
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 753x
Každý den se může ukázat paprsek něčeho nového a zajímavého .

https://www.facebook.com/thomasaligher2023

 

 

 

Seznam rubrik